Digitalisaatio ja ikäihmiset

Kirjoittaja Blogi » 2 lokakuu 2018 | 0 Kommentit

”Pittää suaha rahhoo tilitä toiselle, jotta voin maksaa laskuja. Menempä pankkiin. Vuan empä menekkään. Se on 95 kilometrin päässä. Ja mitenkä menen sinne 95 kilometrin päähän, toiselle paikkakunnalle, ku minulla ei oo autoa. Asun 35 kilometrin päässä Lieksan keskustasta eikä oo linja-autoliikennettä. ”Nuapuritkin ovat jo laittanneet mökkinsä talviteloille, joten heiän kyyvvissä en ennee pääse”


Niinpä. Tämmöisiä esimerkkejä ja muita vastaavia on paljon jo olemassa ja niitä tulee varmasti lisää. Pankkipalvelut ovat hävinneet pieniltä paikkakunnilta melkein kokonaan ja torpan mummo on pulassa. Julkinen liikenne on hävinnyt melkein kokonaan pieniltä paikkakunnilta. Pankit ovat hävinneet pieniltä paikkakunnilta. Lisäksi kaikki palvelut viedään nettiin, sähköisesti toteutettaviksi. Miten torpan mummo pärjää tässä menossa? Miten hän pystyy käyttämään sähköisiä palveluita, kun ei ole tietokonetta, ei nettiyhteyksiä eikä taitoa niitä käyttää.

 

Järjestimme Valpas Ratkaisuilla ikäihmisille suunnatun kurssin, jossa käytiin lävitse tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen käyttöä. Kurssi järjestettiin yhdessä Siun Soten Avot-hankkeen kanssa. Kurssille osallistui 12 henkilöä ja he kaikki olivat sellaisia, jotka olivat kokeneet vaikeuksia tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen käytössä. Kurssilla oli yhteisiä luentoja ja kotikäyntejä. Kurssilaiset sanoivat, että kotikäynnit olivat olleet se paras asia kurssilla. Lisäksi sosiaalisuus ja älypuhelinpelon vähentäminen sekä rohkaisu käyttämään laitteita olivat tärkeitä asioita kurssilla.


Kotona tapahtui juuri se oppiminen. Kotikäynneillä kurssilainen sai juuri omaan tarpeeseensa ohjattua opastamista. Niitä asioita olivat mm. laskujen maksaminen, terveydentilatietojen hakeminen Kanta-palvelusta, viestien laittaminen, kuvien liittäminen viesteihin jne. Eli ihan niitä perusasioita jokaisen meidän arjessa, joihin tarvitaan internettiä ja sähköisiä välineitä. Mutta näille ikäihmisille nämä asiat eivät olleet ennestään tuttuja ja he olivat kokeneet jääneensä syrjään tässä yhteiskunnassa. Heidän tarpeitaan ei oltu otettu huomioon, sitä yksilöllistä ohjausta vaan yhteiskunnan pääpaino on kehittää digitaalisia palveluita. Näin ne olisivat helposti kaikkien saatavilla ja kustannustehokkaita. Mutta näinhän nyt ei ole. Digitaaliset palvelut luovat eriarvoisuutta ja moni jää niiden ulkopuolelle.

 

Marjo Vallius-Hyttinen

kehitys- ja viestintäpäällikkö, johtaja Ikäosaamispalvelut

 

Falling

Lähetä kommenttisi

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

RSS-syöte tämän sivun kommenteista | RSS-syöte kaikista kommenteista